IM2022096566MO.jpeg
21.12.2022

Ve francouzské metropoli Rennes jezdí plně automatické metro Cityval

  • Společnost Siemens Mobility vybavila linku B v Rennes ve francouzské Bretani automatickým systémem metra bez strojvedoucího Cityval formou projektu na klíč
  • Světová premiéra systému Cityval – od podzimu jezdí v komerčním provozu
  • Systém je vhodný pro města střední velikosti jako jsou Brno, Ostrava či Plzeň  

V Rennes jezdí v komerčním provozu nový moderní automatický systém metra na lince B. Dodávku plně automatického systému metra na pneumatikách dodala formou projektu na klíč společnost Siemens Mobility. Linka B propojuje 15 stanic v délce 13 kilometrů a prochází metropolí podél jihozápadní osy. Po 20 letech, kdy byla otevřena linka A s technologií VAL, Rennes Métropole a SEMTCAR se opět obrátily na společnost Siemens Mobility, aby vybavila i druhou městskou linku, avšak novou generací automatického metra na pneumatikách Cityval.

 

Cityval posílí udržitelnost městské dopravy – město bude moci nabídnout nízkoemisní dopravu obyvatelům města. Systém pro Rennes byl navržen v kompetenčním centru v Toulouse.

 

Siemens Mobility formou projektu na klíč zajišťuje pro celou linku engineering, dodávku a uvedení vozidel Cityval do provozu (25 vlakových souprav složených z počátku ze dvou vozů), automatický řídicí systém vlaku, traťový systém, elektrifikaci, nástupištní dveře, provozní řídící centrum, vybavení dílen/depa, rádiovou komunikaci a video přenos v reálném čase ve stanicích i na palubě vlaků. Siemens Mobility zajistí také služby pro provoz a údržbu systému, včetně školení personálu, postupů, náhradních dílů a dokumentace.     

 

Cityval pochází z produktové rodiny VAL a navazuje na 40 let technických inovací. Plně automatizovaný středně kapacitní dopravní systém je ideální pro města, která se orientují na nízkoemisní dopravu.

 

„Cityval je vhodný jako páteřový dopravní systém pro města střední velikosti, ve kterých žije do půl milionu obyvatel, u nás například Brno, Ostrava či Plzeň. Hodí se pro města, která trpí přehlcením ulic povrchovou dopravou, ale vybudování konvenčního metra železničního typu je pro ně z ekonomických důvodů nad hranicemi reálných možností. Cityval lze s úspěchem aplikovat i jako doplňkový dopravní systém v největších městech nad milion obyvatel, která již provozují v hlavních relacích konvenční metro železničního typu, ale potřebují kvalitně obsloužit i další oblasti,“ říká Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Česká republika a dodává: „Přednostmi systému Cityval jsou nízké investiční náklady, dané jak jeho prostorovou úsporností, tak i pružností vedení trasy – velké podélné skony, malé poloměry směrových oblouků – v podzemí, na zemi i nad zemí (na estakádě) a schopnost hospodárného provozu ve velmi širokém rozsahu přepravních proudů.“     

 

Cityval má mnoho výhod:

 

Výkonnost: Minimální intervaly mezi vlaky 60 sekund a vysoké zrychlení. 

 

Flexibilita: Možnost přidání třetího vozu v průběhu provozu, čímž se výrazně zvyšuje kapacita dopravního systému, aniž by bylo nutné budovat novou infrastrukturu. 

 

Orientace na zákazníka: Ve vozech jsou široké dveře pro snadný a rychlý nástup/výstup cestujících na nástupiště, konfigurace usnadňuje pohyb cestujících ve vlaku, velká okna od podlahy až ke stropu prosvětlují interiér, kamerový systém a informace pro cestující jsou poskytovány v reálném čase. 

 

Snadná integrace ve městě: Vozidlo zvládá strmé sklony (až 10 %) a oblouky o malých poloměrech. 

Optimalizace nákladů: Inovace betonové desky, vodicí kolejnice a výhybek umožňují optimalizaci nákladů po celou dobu životnosti projektu (náklady na infrastrukturu a údržbu). 

 

Udržitelnost: Díky systému CBTC, který umožňuje automatické řízení jízdy vlaků, se snižuje spotřeba energie. Stoprocentně elektrický brzdový systém umožňuje úsporu energie až 15 % při prakticky nulových emisích pevných částic z otěru mechanických brzd. 

Siemens Mobility, s.r.o.
Siemens Mobility, s.r.o. je součástí českého průmyslu a zárukou inovativních a udržitelných technologií na železnici. V České republice zaměstnává více než 750 lidí v Praze, Brně, Ostravě a Plzni. Kromě obchodních týmů společnost tvoří oddělení vývoje a konstrukce kolejových vozidel, R&D centrum automatizace železnic, IT Hub a centra služeb (od schvalování kolejových vozidel po sdílené služby) či odštěpný závod Mobility Metro Services pro údržbu pražského metra linky C. Více informací naleznete na www.siemens.cz/mobility a www.siemens.cz/mobilityjobs.
Siemens Mobility GmbH
Siemens Mobility je samostatnou společností v rámci globálního technologického koncernu Siemens AG. Už více než 175 let je lídrem v oblasti inteligentních dopravních řešení a neustále inovuje své portfolio v klíčových oblastech kolejových vozidel, automatizace a elektrifikace železnice, dopravních řešení na klíč, softwarových řešení a souvisejících služeb. Díky digitalizaci umožňuje společnost Siemens Mobility dopravcům po celém světě budovat inteligentní infrastrukturu a trvale zvyšovat její hodnotu v průběhu celého životního cyklu, zvyšovat kvalitu služeb pro cestující s garantovanou dostupností. V obchodním roce 2023, který skončil 30. září 2023, dosáhla společnost Siemens Mobility obratu 10,5 miliardy EUR a celosvětově zaměstnávala přibližně 39 800 zaměstnanců. Další informace naleznete na www.siemens.com/mobility.

Siemens Mobility, s.r.o., Communications
Kontakt pro média: Petra Kracíková
+420 731 124 197
petra.kracikova@siemens.com

Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum:
+420 800 90 90 90
siemens.cz@siemens.com

Připojte se k nám na Facebooku www.facebook.com/SiemensCzech nebo na X @SiemensCzech.

Další tiskové zprávy

Respektujeme vaše soukromí

Kliknutím na tlačítko „Souhlasím s použitím cookies" souhlasíte s uložením souborů cookies ve vašem zařízení za účelem zlepšení navigace na webu, analýzy využití stránek a pomoci nám k dosažení lepších výkonnostních a marketingových výsledků.

Více informací a nastavení