
Na celosvětově největším veletrhu železničních technologií – InnoTrans 2018 v Berlíně – představí společnost Siemens Mobility novinku mezi lokomotivami. Vectron Dual Mode může být provozován jako motorová i jako elektrická lokomotiva. Na elektrizovaných úsecích trati je nová lokomotiva poháněna elektřinou, což šetří palivo a zároveň snižuje náklady na údržbu i zatížení životního prostředí. Na úsecích bez trakčního vedení je poháněna spalovacím motorem. Koncepce lokomotivy Vectron Dual Mode přináší provozovatelům vysokou užitnou hodnotu po celou dobu její životnosti. Lokomotiva je určena pro nákladní dopravu v Německu a lze ji objednat již od konce září 2018.
"Lokomotiva Vectron Dual Mode kombinuje to nejlepší z obou světů: výkonný spalovací motor a zároveň je vybavena pro elektrický provoz. V místech, kde existuje trakční vedení snižuje tato lokomotiva emise z hlediska výfukových plynů a hluku, stejně jako náklady na palivo a údržbu. Díky lokomotivě Vectron Dual Mode jsme vyvinuli udržitelnou, ekologickou a velmi hospodárnou alternativu ke konvenční motorové lokomotivě," říká Sabrina Soussan, generální ředitelka společnosti Siemens Mobility.
Německá železniční síť je v současnosti zhruba ze 60 % elektrizována. Po částečně elektrizovaných relacích jsou dosud vlaky dopravovány buď v celé trase motorovou lokomotivou, což zvyšuje provozní náklady na energii i údržbu, nebo jsou lokomotivy v průběhu cesty měněny, což snižuje produktivitu a zvyšuje investiční náklady. S novou duální lokomotivou od společnosti Siemens Mobility mohou být úseky bez elektrizace překonány, aniž by došlo k výměně lokomotiv. To přinese ve srovnání s použitím tradiční motorové lokomotivy v celé délce jízdy vlaku velký ekonomický efekt, neboť elektrický provoz je výrazně levnější, než naftový. Zároveň budou městské aglomerace a velká města, kde již je železniční síť elektrizovaná, ušetřena od emisí výfukových plynů a hluku.
Lokomotiva Vectron Dual Mode využívá osvědčené komponenty platformy lokomotiv Vectron. Je řešena pro rozchod koleje 1 435 mm a má hmotnost 90 tun. Lokomotiva je určena pro střídavé napájecí napětí 15 kV a je vybavena vlakovým zabezpečovacím zařízením PZB. V obou provozních režimech (naftovém i elektrickém) dosahuje trakční výkon na obvodu kol 2 000 kW. Palivová nádrž lokomotivy má objem 2 500 litrů, nejvyšší provozní rychlost činí 160 km/h.
Lokomotiva Vectron Dual Mode vytváří zajímavý protějšek k elektrickým lokomotivám Vectron AC s modulem Last mile. Ten obsahuje spalovací motor, který elektrickým lokomotivám umožňuje provoz nízkým výkonem i na kolejích bez trakčního vedení (například na vlečkách a v přístavech). Nový princip naopak umožňuje motorové lokomotivě odstavit na traťových úsecích vybavených trakčním vedením spalovací motor a využívat ekonomických i environmentálních výhod liniového elektrického napájení. A to plnohodnotně, při nesníženém výkonu a rychlosti. Kromě obvyklého pojetí čistě elektrické a čistě motorové lokomotivy jsou tak v rodině Vectron i dvě neobvyklé lokomotivy: elektrická, která umí jezdit i na kolejích bez trakčního vedení, a motorová, která dokáže při jízdě na elektrizovaných tratích tiše využívat levnější a čistší energii z trakčního vedení.
Na veletrhu InnoTrans 2018 představí společnost Siemens Mobility lokomotivu Vectron Dual Mode prostřednictvím interaktivního modelu. Expozice Siemens Mobility bude v letošním roce opět v hale 4.2 a na venkovním prostranství.
Siemens, s.r.o., Corporate Communications
Kontakt pro média: Mariana Kellerová
+420 602 403 594
mariana.kellerova@siemens.com
Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum:
+420 800 90 90 90
siemens.cz@siemens.com
Připojte se k nám na Facebooku (www.facebook.com/SiemensCzech nebo na Twitteru (@SiemensCzech, @chytramesta).