
Konsorcium Siemens - Škoda dodá Českým drahám 50 supermoderních expresních vozů
Národní dopravce zvolil nový koncept obnovy dálkových osobních vozů, který vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort použité u netrakčních jednotek railjet. Dodatečnou inovací této platformy je otevřená čelní stěna s tlakotěsnými posuvnými dveřmi a rozhraním, které umožňují pružně reagovat na potřeby provozu a nasadit nové vozy na linky a spoje s různou frekvencí.
Hodnota kontraktu na dodávku 50 expresních vozů pro mezistátní linky Českých drah, který byl uzavřen před několika dny, je necelé 3 miliardy Kč. První vozy budou dodány do 32 měsíců od podpisu kontraktu.
Základní charakteristika netrakčních souprav od konsorcia Siemens-Škoda:
5-vozová, uvnitř semipermanentním tyčovým spřáhlem spojená netrakční jednotka s tlakotěsnými průchody mezi vozy; zakončení jednotky na obou koncích standardním rozhraním UIC pro osobní vozy s návalky a s běžným tažným a narážecím ústrojím, umožňující průchozí spojení s ostatními typy vozů, respektive s lokomotivou; konfigurace pětivozové netrakční jednotky: koncový vůz 1. třídy + multifunkční vůz 2. třídy s infopointem a zázemím pro vlakový doprovod, místy pro osoby na vozíku s bezbariérovým WC a zdvihací plošinou s elektrickým pohonem pro nástup osob na vozíku, dětským kinem a místy vyhrazenými pro cestující s dětmi a umístění kočárků a místa pro uložení jízdních kol + dva vozy 2. třídy se standardním interiérem + jeden koncový vůz 2. třídy se standardním interiérem; délka netrakční jednotky přibližně 132 metrů; společné navzájem propojené palubní elektrické sítě a diagnostika; kapacita přibližně 330 míst k sezení; nejvyšší provozní rychlost 200 km/h.
Služby a komfort na palubě netrakčních souprav od konsorcia Siemens-Škoda:
Moderní, velkoprostorový, klimatizovaný interiér; tlakotěsnost, chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér; tlakotěsné volně průchozí mezivozové přechody; mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou; nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti; ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem; umístění sedadel v řadě za sebou jako v letadle i ve fiktivních oddílech s místy proti sobě (vis-á-vis); sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě; bezdrátová datová síť WiFi pro internet; zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení přenosné elektroniky cestujících; elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém; dětské kino; v oknech vysouvací rolety proti slunci; bezbariérová úprava pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků; místa pro uložení kočárků; sklopný pult pro přebalování kojenců; místa pro uložení 8 jízdních kol a objemných zavazadel.
Pavel Krtek, předseda představenstva Českých drah
„České dráhy patří v mladších členských zemích Evropské unie mezi lídry v inovacích na železnici jak v oblasti odbavení a zavádění moderních služeb, tak v oblasti techniky a vozidel. Kontrakt na dodávku nových osobních vozů, který jsme před několika dny uzavřeli s konsorciem Siemens-Škoda, to potvrzuje. Jde o nový koncept, který nabídne cestujícím komfort a vybavení rychlovlaků i pružnost a výhody vlaků sestavených z jednotlivých vozů. České dráhy tak posílí svou konkurenceschopnost v dálkové dopravě nejen v rámci České republiky, ale v celé střední Evropě,“
Roman Kokšal, ředitel divize Mobility, Siemens
„Máme radost, že na modernizované železniční tratě SŽDC přicházejí nová vozidla, která zhodnocují investice do infrastruktury a dávají železniční dopravě novou podobu. Vážíme si úspěchu, který má u cestujících společný přepravní produkt ČD/ÖBB Railjet v čele s jednotkami Siemens Viaggio Comfort. Railjet se stal symbolem moderní železniční dopravy ve středoevropském prostoru a logicky motivoval ČD pokračovat v nastoupeném trendu komfortních netrakčních jednotek. Rychlost a pohodlí jsou účinné nástroje snižování spotřeby energie a exhalací, protože motivují lidi využívat energicky a environmentálně příznivou železniční dopravu.“
Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek
„Konsorcium dodá 50 osobních vozů sestavených do 10 netrakčních jednotek po pěti vozech, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím bezbariérový pohodlný průchod soupravou a nabídne jim další přednosti moderních rychlovlaků. Jednotky však budou na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy. To nám umožní pružně reagovat na provozní potřeby a spojovat několik jednotek do delšího a kapacitnějšího průchozího vlaku, nebo připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. To umožňuje tyto netrakční jednotky provozovat jako obyčejné lokomotivou tažené soupravy i jako vratné soupravy typu push-pull, tedy v jednom směru lokomotivou sunuté.“
Kontakt pro novináře:
Siemens, s.r.o., Communications
Mariana Kellerová, telefon: +420 602 403 594
E-mail: mariana.kellerova@siemens.com
Siemens, s.r.o., Corporate Communications
Kontakt pro média: Mariana Kellerová
+420 602 403 594
mariana.kellerova@siemens.com
Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum:
+420 800 90 90 90
siemens.cz@siemens.com
Připojte se k nám na Facebooku (www.facebook.com/SiemensCzech nebo na Twitteru (@SiemensCzech, @chytramesta).