
Bane NOR a Siemens Mobility slaví společný milník v digitalizaci norské železniční sítě
Bane NOR, státem vlastněná společnost pro správu železniční sítě, a společnost Siemens Mobility společně oslavily otevření Kampusu Nyland. Jedná se o testovací, výcvikové a simulační centrum zabezpečovací techniky, které pomůže připravit provozovatele železniční sítě na digitalizaci celého systému. Norsko se zavázalo být první zemí, která bude provozovat drážní dopravu na principu jednotného systému zabezpečení. ERTMS (Evropský systém řízení železniční dopravy) je jeden z největších digitalizačních projektů v zemi. Otevření první digitálně řízené linky Nordlandsbanen (Nordlandbahn) je naplánováno na rok 2022. Do té doby Kampus Nyland připraví pracovníky na fungování v rámci digitálního systému ERTMS. Díky inteligentní infrastruktuře stojící za ERTMS dojde ke snížení provozních nákladů a zvýšení kapacity napříč celou železniční sítí. Zároveň se výrazně zvýší bezpečnost, díky možnosti sledování vlaků v reálném čase. Po dokončení v roce 2034 bude tento systém zahrnovat 4,200 km tratí a více než 350 stanic.
„Siemens Mobility je hlavním dodavatelem norského programu ERTMS, díky infrastruktuře zahrnující stavědla a radioblokové centrály (RBC). Poskytuje špičková řešení založená na IP architektuře decentralizovaného systému. Siemens Mobility je ideálním partnerem pro realizaci tohoto ambiciózního plánu, nabízí spolehlivé technické zázemí a lety prověřenou schopnost dodat zmíněná řešení. Jsme velmi rádi, že můžeme spolupracovat se společností Siemens Mobility na vývoji digitální železnice,“ řekl Sverre Kjenne, výkonný víceprezident pro digitalizaci a technologie Bane NOR.
„Norsko je na cestě k tomu stát se první zemí, která bude operovat v systému „jedna země, jeden systém zabezpečení“ a stát se tak lídrem v digitalizaci železnice. Naše inteligentní infrastruktura zajistí, že systém bude pracovat efektivně. Digitální stavědla s decentralizovanými kontroléry traťových komponent a IP komunikací v kombinaci s ERTMS jsou nezbytností pro významné zlepšení provozu a údržby. Tato architektura zároveň otevírá dveře budoucímu vývoji, jako je implementace autonomního provozu bez strojvedoucího nebo přesun stavědel do cloudového úložiště. To učiní z vlastního hardwaru a náhradních dílů přežitek dob minulých a umožní, aby data byla dostupná dopravcům v reálném čase,“ poznamenal Michael Peter, CEO Siemens Mobility. „Kampus Nyland je v tomto ohledu významným milníkem v přeměně této vize v realitu.“
Kampus Nyland bude průmyslovým centrem digitálního vzdělávání a poskytne zázemí pro více než 5 000 zaměstnanců. Ti se zde naučí nezbytným digitálním dovednostem, které jsou potřeba pro zajištění úspěšného provozu ERTMS v momentě, kdy dojde k jeho spuštění. Bude se jednat o zaměstnance Bane NOR, vlakových dopravců, společností starajících se o údržbu a zaměstnance dodavatelů. Bane NOR bude nabízet tréninky na simulátoru i v reálném výcvikovém prostředí.
Nové technologie, jako je virtuální realita, budou využívány jak k rozvržení tras, tak i ke konstrukci vlaků a dispečinků. V tomto digitálním výcvikovém středisku bude k dispozici více než 150 různých scénářů.
Na jaře roku 2020 dojde k otevření Roa - Hønefoss ERTMS testovací linky. Nová technologie signalizace bude testována a monitorována z Kampusu Nyland.
Dalším důležitým milníkem při uvádění ERTMS do reálného provozu je digitalizace první trati. V říjnu 2022 bude uvedena do provozu trať Nordlandsbanen vedoucí z Grongu do Bodø, což představuje čtvrtinu norské železniční sítě.
Česká stopa v projektu Bane NOR
„Na projektu pro norský Bane NOR v současné chvíli pracuje v rámci českého vývojového centra železniční automatizace zhruba 80 vývojářek a vývojářů, které najdete v kanceláři v Praze nebo v Plzni a kteří zajišťují kompletní vývoj produktů včetně SW, HW, mechanické konstrukce, verifikace, validace a projektového řízení.„ říká Lukáš Hamáček, vedoucí vývojového oddělení Rail Automation společnosti Siemens Mobility, s.r.o.
Aktuálně tým v ČR pracuje na následujících částech projektu:
Dokončení vývoje kontrolérů pro návěstidla, výhybky a univerzálního komunikačního modulu, které jsou součástí digitálního systému zabezpečení trati Sinet pro testovací linku Roa-Honefoss. Vývoj dalších verzí zmíněných komponent, které budou rozšířeny o nové funkce a jsou určeny pro první skutečnou trať Norlandbanen. Vývoj zcela nové generace přejezdového zabezpečovacího, které díky inovativní distribuované architektuře přináší zásadní úsporu v ceně stavebních prací a instalace. Díky pokročilé diagnostice, sběru a zpracování diagnostických dat v cloudu přináší také velkou úsporu v nákladech na údržbu. Zabezpečení všech komponent proti kybernetickým útokům, což je bezpodmínečná část vývoje, jelikož všechny komponenty jsou připojeny do sítě.„Norský projekt se společností Bane NOR je historicky největším projektem v oblasti železniční automatizace, na kterém se naše společnost celosvětově podílela. Jsem skutečně hrdý, že naše centrála zvolila právě české R&D centrum jako spolehlivého partnera pro vývoj inovativních technologií pro norskou železniční síť.“ říká Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Siemens Mobility, s.r.o.
Krátce o projektu přejezdového zabezpečovacího zařízení
Přejezdové zabezpečovací zařízení je založeno na distribuované architektuře. To znamená, že v každém prvku zabezpečovacího zařízení, jako například ve světelném výstražníku, pohonu závory či aktivačním/deaktivačním senzoru, je umístěna řídicí jednotka, která je pomocí průmyslové sběrnice spojena s centrálním řídicím prvkem.
Architektura přejezdového zabezpečovacího zařízení je navržena tak, aby se významně zjednodušily související stavební práce a ušetřily se tím náklady na jeho instalaci. Řídicí logika je přenesena ze samostatné budovy přímo do všech komponent přejezdu. Jednotlivé komponenty jsou navrženy tak, aby měly minimální spotřebu energie a jejich provozní režim je průběžně optimalizován.
Aktuální stav všech komponent (motorů, baterií, LED světel) je neustále sledován přes vzdálený přístup. Pro zpracování a vyhodnocení diagnostických dat se používá cloudové řešení, aby mohla být tato služba poskytována kdekoliv na světě.
Pokud nastavené algoritmy detekují blížící se chybový stav, servisní tým je k přejezdu vysílán dříve, než dojde k jeho poruše. Servis je tedy prováděn v případě potřeby. Diagnostika na místě může být provedena z tabletu přes Wi-Fi. Na tabletu jsou dostupné veškeré informace o přejezdu včetně postupů oprav a údržby.
Siemens Mobility, s.r.o., Communications
Kontakt pro média: Petra Kracíková
+420 731 124 197
petra.kracikova@siemens.com
Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum:
+420 800 90 90 90
siemens.cz@siemens.com
Připojte se k nám na Facebooku www.facebook.com/SiemensCzech nebo na Twitteru @SiemensCzech.